Joël Denot, uitgeput door de alsmaar toenemende proliferatie van beelden die door de nieuwe media worden overgebracht, herbekijkt de vroege geschiedenis van de fotografie, haar lange belichtingstijden en de serendipiteit die ze teweegbrengen. Exposure - Het eerste van de temporele criteria waaraan de foto's van Denot moeten voldoen is de belichting, die de indruk bepaalt die de variaties in het licht op de lichtgevoelige plaat achterlaten, en ze omzet in materie. De belichting is niets minder dan het gereedschap van het vak: al zijn foto's zijn het resultaat van de eerste opname, zonder verdere wijzigingen en zonder digitale manipulatie, en het is de sluitertijd, meestal extreem langzaam, die bepaalt hoe het onderwerp verschijnt of verdwijnt, de intensiteit van de kleur en de mate waarin de algehele kleuring is gekalibreerd. Deze tijden zijn het resultaat van complexe berekeningen die dag na dag worden gemaakt aan de hand van lichtmetingen, die vervolgens de precieze belichting dicteren, net zoals de matten die worden gebruikt om lichtflitsen te creëren door het negatief te verschroeien, met grote precisie worden gevormd - de uiterste technische controle die zijn werk zo onderscheidt. Denot breidt deze benadering uit, vooral omdat het proces dat hij gebruikt is teruggebracht tot iets uiterst eenvoudigs, zelfs primitiefs: een pinhole camera, met andere woorden een doos met een eenvoudig pinhole aan de ene kant en een lichtgevoelige plaat aan de andere kant. Een lichtval, zoals de fotografische kamer van Niépce en de camera obscura in vroegere tijden.
Opening |
donderdag 23 januari 2025 |
Datum |
23/01/2025 > 08/03/2025 maandag en dinsdag: gesloten woensdag, donderdag en vrijdag: van 14:00 tot 18:00 zaterdag: van 11:00 tot 18:00 zondag: gesloten |
Plaats |
Modesti Perdriolle Gallery Sint-Jorisstraat, 27 1050 Elsene http://www.modestiperdriolle.com |
Informatie en reserveringen |
https://www.modestiperdriolle.com/ |
Georganiseerd door |
Sophie Carree - presse+communication |